Badanie potrzeb społecznych, współpraca z fundatorem, strategia i regularna ewaluacja. Jak sprawić, żeby projekt społecznego zaangażowania biznesu był skuteczną odpowiedzią na realne wyzwania? Szczególnie kiedy tych – z powodu pandemii – przybywa. Fundacja Orange podsumowuje 15 lat swoich doświadczeń, które mogą okazać się inspirujące dla organizacji działających na rzecz pożytku publicznego.
65% konsumentów uważa, że marki mogą rozwiązywać społeczne problemy lepiej niż rządy. 91% millenialsów zmienia swoje wybory konsumenckie na podstawie społecznego zaangażowania marek – wynika z badania *2019 Meaningful Brands survey powered by Havas. Jak prowadzić programy społecznego zaangażowania biznesu i mądrze wykorzystać jego potencjał w obszarze pro bono? Jaką rolę do odegrania mają fundacje powołane przez firmy? Szczególnie w czasach pandemii, które ujawniają nowe potrzeby społeczno-pomocowe.
Inspiracje znaleźć można w opracowaniu, którym postanowiła podzielić się Fundacja Orange, podsumowując 15 lat swoich doświadczeń w prowadzeniu projektów społecznych i edukacyjnych (opracowanie w wersji elektronicznej dostępne tutaj).
– W tym czasie przetestowaliśmy wiele rozwiązań (…). I mamy poczucie, że udało nam się wypracować metodę, która może okazać się inspirująca dla innych organizacji działających na polu pożytku publicznego. Właśnie jej przedstawieniu ma służyć niniejsza publikacja, przygotowana na podstawie materiałów zebranych przez Fundację Stocznia – pisze we wstępie Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
„Metoda Fundacji Orange na skuteczny projekt społeczny” to inspiracje, podpowiedzi, case studies, ale i wnioski z niepowodzeń zebrane pod okiem badaczy Fundacji Stocznia. To materiał zarówno dla fundacji korporacyjnej, firmy, która chce realizować programy zaangażowania społecznego czy „klasycznej” organizacji pozarządowej – wszystkich podmiotów, które działają dla dobra wspólnego.
Publikacja zwraca uwagę na to, o czym warto pamiętać w społecznym zaangażowaniu organizacji. Ważne jest opracowanie:
- misji i strategii. To wewnętrzny dokument określający, które wyzwania społeczne są dla organizacji ważne, co chce zmienić w obszarze społecznym i jak. Pomaga koncentrować się na celu, organizować wewnętrzną pracę, podejmować decyzje, ale też pozycjonować się wśród interesariuszy. To także decyzja, czy i jak naszą misję chcemy powiązać z zakresem działań fundatora (zdecydowało się na to 36% polskich fundacji korporacyjnych).
- diagnozy społecznej. To nie musi być duże przedsięwzięcie – można opracować własne lub korzystać z dostępnych badań czy ekspertyz. Chodzi o sposób myślenia w projektowaniu zmiany, o to, żeby rozumieć problem, na który odpowiadamy, jaka jest jego skala, co już dzieje się w tym obszarze, jakie inne organizacje i instytucje się nim zajmują i w jaki sposób.
– Warto też swoje inicjatywy projektować z tymi, na rzecz których będziemy działać, żeby lepiej poznać odbiorców i razem z nimi znaleźć efektywne sposoby wspierania zmiany. Szczególnie jeśli o naszym społecznym zaangażowaniu myślimy w sposób długofalowy bardziej niż poprzez jednorazowe akcje – mówi Łucja Kornaszewska-Antoniuk z Fundacji Orange, członkini Zarządu Forum Darczyńców zrzeszającego fundacje powołane przez firmy.
- W projekcie społecznym istotne znaczenie ma też ewaluacja. Pozwala sprawdzać, co działa, a które założenia warto modyfikować, wyciągając wnioski na przyszłość.
W opracowaniu „Metoda (…) na skuteczny projekt społeczny” znaleźć można także inspiracje dotyczące tego, jak zarządzać współpracą z fundatorem, z innymi organizacjami i z beneficjentami dla uzyskania najlepszych efektów prowadzonych działań. To właściwa baza, aby rozumieć, że projekt społeczny czy praca fundacji korporacyjnej powinny być równie dobrze zaplanowane i zorganizowane jak projekt biznesowy.
– Cele wielu fundacji prowadzonych przez biznes wybiegają daleko poza te – wizerunkowe. Mogą one odgrywać bardzo ważną rolę w rozwiązywaniu problemów społecznych – w obszarze edukacji, wykluczenia społecznego, zdrowia czy ekologii. Mają możliwości wywierania rzeczywistego wpływu. Warto tę szansę i potencjał mądrze wykorzystać. Wypracować strategię i się jej trzymać, myśleć długofalowo, kierować się standardami działania fundacji korporacyjnych, uczyć na własnych błędach i dzielić z innymi doświadczeniem – mówi Łucja Krzyżanowska, dyrektorka ds. badań i doradztwa Fundacji Stocznia.
Więcej inspiracji znajduje się w opracowaniu dostępnym tutaj.