Paweł Łukasiak, prezes zarządu Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce

Jest takie powiedzenie, że najcenniejsze jest to co otrzymamy lub ofiarujemy za darmo: czas, troskę i zainteresowanie, przyjaźń, zaufanie, szacunek, miłość.

Żyję już dostatecznie długo, by to móc docenić. Dlatego też tak cenię wolontariat. To wspaniała droga by być obdarowanym lub ofiarować coś innym.

To szlachetna i twórcza przestrzeń, pełna solidaryzmu, współpracy i odpowiedzialności, to prawdziwe święto humanitaryzmu, człowieczeństwa. Nic dziwnego, że mamy „Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy”, czy „Szlachetną Paczkę”. Tak naprawdę jedna i druga akcja jest i szlachetna i świąteczna!

Pamiętam, jak kiedyś przekonywałem Jerzego Baczyńskiego (redaktora naczelnego tygodnika Polityka) do pomysłu „Wolontariatu Rodzinnego”: niezwykłej idei włączania do wolontariatu całych rodzin. Na pytanie dlaczego to takie ważne, odpowiedziałem: ponieważ chciałbym, aby w sytuacjach kiedy mnie nie będzie w pobliżu, lub po prostu zabraknie, moje dzieci kiedy staną przed trudnym wyborem będą podejmowały odpowiedzialne decyzje. A wolontariat jest najskuteczniejszym sposobem nauki odpowiedzialności. Tego nie da się nauczyć z książki czy tableta.

Jak już jesteśmy przy odpowiedzialności, to od wielu lat w środowisku biznesu propaguje się ideę społecznej odpowiedzialności. I słusznie! Całe dekady walki o odpowiedzialność firm za środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, walki z nierównościami i wykluczeniem społecznym przynoszą owoce. Firmy ponoszą coraz wyższe koszty za nieodpowiedzialne zachowania, które przestają być tolerowane. Warto więc uczyć odpowiedzialności. A jak wcześniej wspomnieliśmy, wolontariat to wspaniała szkoła odpowiedzialności. Warto więc organizować wolontariat pracowniczy czyli dawać przestrzeń na zaangażowanie społeczne pracownikom firmy. Powiem więcej, komunikacja o społecznej odpowiedzialności brzmi mało wiarygodnie ze strony firm, które nie dają przestrzeni na rozwój wolontariatu pracowniczego. 

Niestety, często jeszcze spotykam przedsiębiorców, którzy z lekką przyganą powtarzają: nie stać nas wolontariat pracowniczy, my musimy zarabiać, a pracownicy mają tak wyśrubowane plany, że nie mają czasu na takie rzeczy jak wolontariat. Czas więc postawić sobie pytanie: czy naprawdę nie stać nas na to co najcenniejsze: darmowy szacunek, zaufanie, ze strony społeczności? Naprawdę mamy pracowników, członków naszych zespołów, za osoby zniewolone wyłącznie motywacją finansową? Nie zasługują na przyjaźń, troskę i zainteresowanie, szacunek, którym mogą się dzielić i być obdarowanymi?

W czasach postępującej dehumanizacji pracy, gdzie procesy są digitalizowane, automatyzowane, a sztuczna inteligencja i robotyzacja stają się powszechne, to ludzie ze swoimi potrzebami społecznymi, emocjonalnymi, spychani są na dalszy plan w strategiach rozwoju firm. Od lat wspieramy rozwój wolontariatu pracowniczego w Polsce i mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że nie ma lepszej formuły na rzecz potrzeb godnościowych, na budowanie integracji i wydobycie wspólnego poczucia misji jak wolontariat pracowniczy. Zintegrowany, wsparty na wspólnych wartościach zespół (włącznie z liderem, który też powinien być wolontariuszem), to najlepszy sojusznik w czasie kryzysu. W ciągle zmieniających się czasach o sytuacje kryzysowe nietrudno. Warto więc zadbać o wolontariat pracowniczy? Warto!

„Postępująca automatyzacja, digitalizacja i robotyzacja głęboko dehumanizują świat pracy człowieka. Aktywność społeczna staje się ważną przestrzenią kultywowania i między innymi takich postaw i wartości jak: humanizm, solidaryzm, empatia, współpraca z otoczeniem i społecznościami lokalnymi (…)

Ekosystem wsparcia dla wolontariatu pracowniczego – nazwijmy go ekosystemem społecznym – podobnie jak ekosystemy przyrodnicze składające się z biotopu i biocenozy, również składa się z otoczenia (określonej przestrzeni, norm i regulacji prawnych, firm, organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych, inicjatyw obywatelskich) oraz pracowników wolontariuszy (dla których chcemy stworzyć optymalne warunki do działania).” – pisze Paweł Łukasiak, prezes zarządu Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, w artykule, do którego przeczytania serdecznie wszystkich zapraszamy! Tym bardziej, że w temacie rozwoju i przyszłości wolontariatu pracowniczego od jakiegoś czasu coraz więcej się dzieje i będzie się działo, szczególnie, że wzrasta poziom świadomości pojęcia „wolontariat pracowniczy” wśród decydentów firm w Polsce.

Zapraszamy do lektury artykułu, który dostępny jest TUTAJ

Czym są wartości i jakie mają znaczenie dla firmy, społeczeństwa i każdego z nas? Jaki wpływ na zmieniające się środowisko pracy ma wolontariat? Co sądzą o tym prezesi firm, organizacje pozarządowe, liderzy zmiany społecznej i osoby publicznie znane? Na te i inne pytania poznamy odpowiedzi w czasie IX konferencji on-line Koalicji Liderzy Pro Bono, pt. „Życie oparte na wartościach. Wolontariat przyszłości.”, która odbędzie się 2 grudnia br., w godz. 10.00-13.00 online.

Postępująca automatyzacja, digitalizacja i robotyzacja głęboko dehumanizują świat pracy człowieka. Jesteśmy przekonani, że jednym z rozwiązań tego problemu jest wolontariat pracowniczy. Chcemy w czasie konferencji pokazać, dlaczego społeczne zaangażowanie pracowników jest dziś niezbędne i jakie korzyści płyną z poszanowania konkretnych wartości, jakie wolontariat wnosi w nasze życie – mówi Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.

Gośćmi wydarzenia będą m.in.: Joanna Sadzik, prezeska zarządu Stowarzyszenia Wiosna, organizatora ogólnopolskiej akcji „Szlachetna Paczka”, Zuzanna Rudzińska-Bluszcz, członkini zarządu ClientEarth/Prawnicy dla Ziemi, Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland, Agnieszka Więdłocha i Antoni Pawlicki – aktorzy, wolontariusze organizacji społecznych nagrodzeni w Plebiscycie „Gwiazdy Dobroczynności”, filozof Marcin Fabjański, dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, Aneta Podyma-Milczarek, prezes zarządu Unum Życie, Agnieszka Servaas, prezes zarządu VIVE Group.

PROGRAM WYDARZENIA ORAZ JEGO GOŚCIE I UCZESTNICY

Wolontariat pracowniczy przyszłości

Konferencja będzie okazją do prezentacji wyników badania „Wolontariat pracowniczy przyszłości” przeprowadzonego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce w partnerstwie z Fundacją BNP Paribas. Jego celem jest pokazanie, co z perspektywy wolontariuszy, firm, samorządów i organizacji pozarządowych jest niezbędne do rozwoju wolontariatu pracowniczego. Wyniki badania skomentują w czasie debaty prof. Aldona Glińska-Neweś, z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz członkowie Koalicji Liderzy Pro Bono: Przemysław Furlepa, członek zarządu BNP Paribas Bank Polska SA, Jacek Kowalski z zarządu Orange Polska, Marzena Atkielska, prezes Fundacji Santander Bank Polska oraz Tomasz Schimanek, ekspert ds. organizacji pozarządowych i programów społecznych.

Wolontariat wysokiej jakości

Po raz pierwszy, w czasie wydarzenia zostaną wręczone Certyfikaty „Wolontariat Pracowniczy Wysokiej Jakości”. To najnowsza inicjatywa Koalicji Liderzy Pro Bono i kontynuacja działań związanych z ogłoszoną 1 grudnia 2020 roku Kartą Zasad Wolontariatu Pracowniczego. Sama Karta była pierwszym krokiem tworzonego przez nas ekosystemu wsparcia dla wolontariatu pracowniczego w Polsce. Następnym stało się stworzenie mechanizmu weryfikacji i poparcia dla norm i wartości ujętych w Karcie poprzez Certyfikat „Wolontariat pracowniczy wysokiej jakości”. Popularyzacja tej formy angażowania pracowników jest dziś bardzo dynamiczna, stąd bardzo zależy nam, aby obok Karty powstał mechanizm pozwalający na potwierdzenie, że takie działania są zgodne z zasadami wypracowanymi w naszej Karcie – mówi Paweł Łukasiak, pomysłodawca procesu certyfikacji.

Za całość procesu odpowiada Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce (ARFP), a ostateczna decyzja odnośnie przyznania Certyfikatu należy do Komisji Certyfikacyjnej, składającej się z niezależnych ekspertów. Jak mówi Paulina Kamyk, z ARFP, koordynująca projekt Koalicja Liderzy Pro Bono: Do starania się o uzyskanie Certyfikatu „Wolontariat pracowniczy wysokiej jakości” będziemy zachęcać firmy, instytucje publiczne i organizacje, które prowadzą zorganizowane programy wolontariatu pracowniczego.

Nagroda „Człowiek wiedzy i doświadczenia”

Finałem konferencji będzie wręczenie nagród w 5. edycji nagrody „Człowiek wiedzy i doświadczenia”. Ta honorowa nagroda przyznawana jest wolontariuszom, społecznikom, osobom, które doradzają, dzielą się swoimi kompetencjami, czasem, wiedzą i doświadczeniem zawodowym, wspierając w ten sposób pracę i projekty organizacji pozarządowych oraz cenne inicjatywy społeczne. Kandydatów do Nagrody mogła zgłosić każda osoba, organizacja pozarządowa (fundacja, stowarzyszenie) lub inna instytucja, w której realizowany jest wolontariat kompetencji.

Konferencję poprowadzi dziennikarz Grzegorz Nawrocki.

Partnerami konferencji są Orange Polska (Partner główny) oraz Fundacja BNP Paribas.

Patroni medialni: NNO, Ngo.pl, niepelnosprawni.pl i kampaniespoleczne.pl

Partnerzy wspierający: Centralny Dom Technologii oraz Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska

Nieczystość. Za zasłoną biznesu, we wnętrzu człowieka. IX Konferencja Nienieodpowiedzialnych już 26 października.

Czy nieczystość w biznesie to synonim skuteczności? Czy sukces usprawiedliwia ofiary? Co możemy zrobić w kwestii zmian klimatu, zanieczyszczenia środowiska? Jak wpływa na nas cyfrowa konsumpcja? Jak wykorzystywane są informacje o nas, aby osiągać cele biznesowe i polityczne? Między innymi na te pytania poznamy odpowiedzi podczas IX Konferencji Nienieodpowiedzialnych. Eksperci w swoich dziedzinach spojrzą na nieczystość z perspektywy biznesu, klimatu i spraw społecznych. Prelegentami tegorocznego wydarzenia będą m.in. prof. Zbigniew Lew Starowicz, prof. Manfred Spitzer, dr Michał Kosiński, prof. Dominika Maison, prof. Szymon Malinowski czy Adam Wajrak. Udział w konferencji jest bezpłatny, dziś ruszyła rejestracja.

Tegoroczna Konferencja Nienieodpowiedzialnych odbędzie się 26 października w formule hybrydowej. Na żywo uczestnicy spotkają się w Centrum Konferencyjnym Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Wirtualnie konferencję będzie można oglądać na kanałach społecznościowych Nienieodpowiedzialnych – Facebooku i YouTube.

Szczegółowy program oraz zasady rejestracji na konferencję znajdują się na stronie: https://nno.pl/konferencja/ix-konferencja-nienieodpowiedzialnych/ 

Nieczystość jako grzech większości z nas kojarzy się przede wszystkim z seksualnością. Ten wątek również poruszymy w trakcie IX Konferencji Nienieodpowiedzialnych, ale postanowiliśmy, że pójdziemy o krok dalej i spróbujemy spojrzeć na to zagadnienie także z perspektywy środowiskowej, społecznej i biznesowej. Będziemy rozmawiać o zmianach klimatycznych, degradacji środowiska oraz o nieczystości z jaką mamy do czynienia w przestrzeni słowa. W tym ostatnim kontekście skupimy się na powszechnej dziś manipulacji, dezinformacji i wykorzystywaniu informacji o nas konsumentach, obywatelach na potrzeby biznesu i polityki a także naszym uzależnieniu od świata wirtualnego. W kontekście biznesowym chciałbym, abyśmy otwarcie i odważnie porozmawiali o iluzji jaką tworzą firmy na swój temat. W szczególności w kontekście odpowiedzialnej sprzedaży i misselingu z jakim wciąż się mierzymy w branży finansowej, ale także działań CSR-owych, które bywają elementem pudrowania rzeczywistości pełnej nieuczciwych praktyk – mówi Artur Nowak-Gocławski, pomysłodawca projektu społecznego NNO, prezes Fundacji Nienieodpowiedzialni i Grupy ANG SA.

Debata warszawska w stylu oksfordzkim

Oprócz rozmów i wystąpień zaproszonych gości, odbędzie się także ciesząca się olbrzymią popularnością „debata warszawska w stylu oksfordzkim”. Tegoroczna teza brzmi „CSR jako narzędzie hipokryzji w biznesie”. Wezmą w niej udział m.in. Jerzy Brodzikowski, prof. Janina Filek, Lidia Kołucka, Mirella Panek-Owsiańska, Przemysław Pohrybieniuk, prof. Bolesław Rok.

Zaprezentowane zostaną także wyniki badania społecznego „Niech się wstydzi ten kto widzi. O nieczystości i wstydzie w oczach Polaków”.  O nieczystych, nietycznych zachowaniach i wstydzie jaki w nas one tworzą będzie mówić prof. Dominika Maison z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Odpowiedzialna sprzedaż – jak pokonać misseling w branży finansowej?

Nowością podczas IX edycji Konferencji Nienieodpowiedzialnych będzie debata na temat odpowiedzialnej sprzedaży. Fundacja Nienieodpowiedzialni od tego roku jest współgospodarzem (wraz z Federacją Konsumentów) Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży – inicjatywy dedykowanej branży finansowej, której celem jest poprawa standardów usług na rynku i przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom. Udział w tej debacie wezmą m.in. Joanna Jabłońska-Białowąs, Chief Customer Officer Santander Bank Polska, Sygnatariusz Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży, Jerzy Bańka, Prezes Sądu Polubownego Związek Banków Polskich, Artur Zwaliński, Zastępca Dyrektora w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKiK oraz inni przedstawiciele branży i Sygnatariuszy Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży.

Szczegóły: https://nno.pl/konferencja/ix-konferencja-nienieodpowiedzialnych/  

Pomysłodawcą Konferencji Nienieodpowiedzialnych jest Grupa ANG SA, organizatorem Fundacja Nienieodpowiedzialni a współorganizatorem jest po raz czwarty Miasto Stołeczne Warszawa.

Patronat honorowy nad konferencją objęła Konfederacja Lewiatan.

Partnerem Strategicznym jest BNP Paribas Bank Polska.

Partnerami Wspierającymi są: IKANO Bank, ING Bank Śląski oraz Santander Bank Polska.

Partnerami Konferencji są: Aegon, Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego oraz Signal Iduna.

Inicjatywy i Organizacje Partnerskie: Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu, Fundacja Inicjatyw Społeczno- Ekonomicznych (FISE), Koalicja Liderzy Pro Bono, B Corp, Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Patroni medialni: odpowiedzialnybiznes.pl, kampaniespołeczne.pl, ekonomiaspołeczna.pl, biznes(nie)etyczny

O NNO:

NNO – po stronie odpowiedzialności

NNO to miejsce rozmów, społeczność i ośrodek niezależnych treści. Do rozmów, dyskusji i debat prowadzonych w NNO zapraszamy przedstawicielki i przedstawicieli szeroko rozumianej nauki – filozofów, etyków, psychologów, socjologów, działaczki i działaczy praw człowieka, ekologów oraz liderki i liderów biznesu. NNO powstało w wyniku rozwoju projektu społecznego Nienieodpowiedzialni o charakterze filozoficzno-biznesowym, realizowanym przez Fundację Nienieodpowiedzialni. W jego skład wchodzi serwis nno.pl (dawniej nienieodpowiedzialni.pl), Magazyn NNO, seria książek “Rozmowy o odpowiedzialności” oraz coroczna Konferencja Nienieodpowiedzialni.

NNO tworzą dziennikarki i dziennikarze: Dorota Chrobak, Eliza Michalik, Grzegorz Nawrocki, Paweł Oksanowicz, Krystyna Romanowska. Są to wysokiej jakości materiały wideo, podcasty, artykuły i recenzje Wśród poruszanej tematyki jest m.in. poszukiwanie odpowiedzi na takie pytania: co wnosimy i czego oczekujemy od społeczeństwa? Co może nam pomóc budować dobre życie zawodowe, obywatelskie i prywatne? Jak działa biznes? Czy jest partnerem dla społeczeństwa, pracowników? Czy szanuje środowisko naturalne? Co wspólnie możemy zrobić dla świata? Czy jesteśmy za niego odpowiedzialni/odpowiedzialne?

NNO i Fundacja Nienieodpowiedzialni powstały z inicjatywy Grupy ANG S.A. – ogólnopolskiej firmy pośrednictwa finansowego, która od lat działa na rzecz budowania i rozwoju etycznej, odpowiedzialnej sprzedaży, biznesu oraz odpowiedzialności społecznej. Projekt działa i jest rozwijany dzięki środkom pozyskiwanym od darczyńców i partnerów.

Kontakt: Jolanta Grabowska jolanta.grabowska@nienieodpowiedzialni.pl

DO 12 PAŹDZIERNIKA organizacje pozarządowe, instytucje, osoby prywatne mogą zgłaszać swoich kandydatów – wolontariuszy w 5. edycji Nagrody „Człowiek wiedzy i doświadczenia”, zainicjowanej przez liderów biznesu tworzących Koalicję Liderzy Pro Bono.

Ta honorowa nagroda przyznawana jest wolontariuszom, społecznikom, osobom, które doradzają, dzielą się swoimi kompetencjami, czasem, wiedzą i doświadczeniem zawodowym, wspierając w ten sposób pracę i projekty organizacji pozarządowych oraz cenne inicjatywy społeczne.

Kandydatów do Nagrody może zgłosić każda osoba, organizacja pozarządowa (fundacja, stowarzyszenie) lub inna instytucja, w której realizowany jest wolontariat kompetencji.

Oceniane będą realne działania polegające na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem, podjęte przez kandydata w 2019, 2020 oraz w pierwszej połowie 2021 roku.

Zgłoszenia kandydatów w tegorocznej, 5. edycji Nagrody,  przedłużyliśmy do 12 października br. 

WNIOSEK zgłoszeniowy oraz Regulamin Nagrody dostępne są dostępne są na stronie Koalicji
Liderzy Pro Bono: https://liderzyprobono.pl/programy-i-dzialania/nagroda-czlowiek-wiedzy-i-doswiadczenia

Oceny i wyboru laureatów dokona Kapituła Nagrody. Ogłoszenie wyników oraz przyznanie laureatom tytułu „Człowiek wiedzy i doświadczenia” nastąpi podczas IX Konferencji Koalicji Liderzy Pro Bono, w grudniu br., organizowanej przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce w ramach programu Koalicja Liderzy Pro Bono.

Oprócz uhonorowania wyjątkowych wolontariuszy, Nagroda „Człowiek wiedzy i doświadczenia” Koalicji Liderzy Pro Bono ma na celu promowanie formy wolontariatu jaką jest wolontariat kompetencji. Dzielenie się bezcennym kapitałem jakim są umiejętności i kompetencje zawodowe, często pomaga organizacjom przetrwać trudniejsze momenty oraz z sukcesem rozwijać swoją działalność.  

Partnerami medialnymi konkursu są: NGO.pl, NNO (Nienieodpowiedzialni) oraz Niepelnosprawni.pl, portal prowadzony przez Fundację Integracja.

W przypadku pytań prosimy o kontakt:

Dla mediów: Katarzyna Kunert, k.kunert@filantropia.org.pl
koordynator projektu: Paulina Kamyk, p.kamyk@filantropia.org.pl